توافق مایکروسافت و یاهو برسر یک توافقنامه‌ی جدید در استفاده از موتور جستجوی بین

مایکروسافت از سال 2009 به این سو الگوریتم جستجوی مورد نیاز یاهو را از طریق پلتفرم بینگ تامین می‌کند. در عوض یاهو موافقت کرده بود که با تشکیل تیمی ویژه، تبلیغات بینگ مایکروسافت را از طریق موتور جستجوی خود بفروشد.

مدت زمان دقیق این قرارداد مشخص نشده، ولی احتمالا چون دوره‌ی قبل 5 ساله خواهد بود.

اما قرارداد جدید دارای تغییر بزرگی نسبت به قرارداد قبلی است. یاهو در قرارداد قبلی مجبور بود تبلیغات بینگ را به شکل کامل در مقابل نتایج جستجوی خود قرار دهد. اما در قرارداد جدید سهم تبلیغات مایکروسافت به 51 درصد رسیده است. حالا یاهو می‌تواند با 49 درصد از نتایج جستجوی خود هر قرارداد تبلیغاتی با هر شرکت دیگری که تمایل دارد منعقد کند.

این پیروزی بزرگی برای «مریسا مایر» (M. Mayer) مدیرعامل تازه کار اما مشهور یاهو است.

منبع نزدیک به یاهو به «بیزینس اینسایدر» می‌گوید که چنین قراردادی می‌تواند به شکل سریعی درآمدهای یاهو را با جهشی قابل توجه روبرو کند. این منبع آگاه پیشبینی می‌کند که اگر یاهو بتواند 49 درصد سهم خود از ترافیک جستجویش را به گوگل بفروشد، یک میلیارد دلار به درآمد سالانه یاهو اضافه خواهد شد.

البته دلایلی نیز وجود دارد که ممکن است یاهو با گوگل چنین قرادادی نبندد. مایر بارها در مورد تبلیغات خود یاهو صحبت کرده است. یاهو سیستم تبلیغاتی‌اش را Gemini نامیده است. اگر یاهو بتواند این تبلیغات را چون تبلیغات گوگل قدرتمند و پرنفوذ کند، یاهو تمامی درآمدهای حاصل از آن را به جای خزانه گوگل به خزانه خود سرازیر می‌کند. به نظر می‌رسد که این راه محتمل تر از شراکت با گوگل و تقسیم این پول میان دو کمپانی باشد.

علاوه بر این، گوگل همین حالا نیز با سیستم تبلیغاتی انحصارطلبانه‌‌اش دچار مشکلات بسیاری شده و تحقیقات اتحادیه اروپا ممکن است جریمه ای حداقل 6 میلیارد دلاری برای گوگل در پی داشته باشد. بنابراین قرارداد بزرگی با یاهو که سهم گوگل در بازار تبلیغات را به شکل ناگهانی زیاد خواهد کرد، چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد.

این قرارداد انعطاف بیشتری از سوی یاهو در بخش هزینه‌هایش نیز به وجود خواهد آورد. تحت قرارداد قبلی، بخش فروش تبلیغات یاهو مسئول فروش تبلیغات بینگ بودند. با قرارداد جدید این مسئولیت از دوش یاهو کنار می‌رود و مایکروسافت خود مسئولیت فروش تبلیغات بینگ را بر عهده می‌گیرد.

مایر می‌تواند از نیروی بزرگ فروش تبلیغات خود در زنده کردن 49 درصد سهم ترافیک جستجویش استفاده کند و یا می‌تواند به شکل کلی این بخش را حذف و 49 درصد خود را به دیگر شرکت‌ها مانند گوگل واگذار کند.

مدیرعامل یاهو طی چند ماه اخیر 800 کارمند خود را کنار گذاشته، اما برخی از تحلیلگران عقیده دارند که یاهو باید به منظور بازگشت سرمایه 1400 نفر دیگر را نیز کنار بگذارد. به نظر می‌رسد که این فرصت دیگری برای مایر در راستای افزایش درآمدهای یاهو و زنده کردن بیش از پیش آن است

/ 2 نظر / 4 بازدید
زهــــــــــره تک ستــــــــــاره

ﺷﺎﻋﺮ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺩﻭﺳﺖ ﺷﺪﻧﺪ. ﻓﺮﺷﺘﻪ ﭘﺮﯼ ﺑﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺷﺎﻋﺮ ، ﺷﻌﺮﯼ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﻪ. ﺷﺎﻋﺮ ﭘﺮ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﻻﯼ ﺩﻓﺘﺮ ﺷﻌﺮﺵ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ ﺷﻌﺮﻫﺎﯾﺶ ﺑﻮﯼ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﮔﺮﻓﺖ. ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺷﻌﺮ ﺷﺎﻋﺮ ﺭﺍ ﺯﻣﺰﻣﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﻣﺰﻩ ﻋﺸﻖ ﮔﺮﻓﺖ ... ﺧﺪﺍ فرمود : ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ ... ﺩﯾﮕﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺩﻭﺗﺎﻥ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ... ﺯﯾﺮﺍ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﻮﯼ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ، ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﮐﻮﭼﮏ ﺍﺳﺖ ... ﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻣﺰﻩ ﻋﺸﻖ ﺭﺍ ﺑﭽﺸﺪ، ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﮐﻮﭼﮏ... و من ... خدایم آرزوست... [گل]

آوا

نمی‌دانم دلم تنگ است دلم در آرزوی یک نگاه پاک و بی رنگ است نگاه آسمانم دیگر آبی نیست شبم تیره فروغ ماهتابی نیست کویرم تشنه باغم خشک به چشم چشمه سارم دیگر آبی نیست